31/3/2010 06:18 | Door Belga, www.belga.be

Bestuurder tankwagen overleden bij zwaar ongeval op R4 in Oostakker

Bij een zwaar verkeersongeval op de R4 in de Gentse deelgemeente Oostakker is woensdagavond een bestuurder van een tankwagen om het leven gekomen. Dat werd vernomen bij de Oost-Vlaamse wegpolitie.


Het ongeval gebeurde rond 16 uur op de R4 rond Gent, aan de afrit richting E17. Volgens de eerste informatie waren er drie voertuigen bij de botsing betrokken. Een tankwagen moest uitwijken voor een personenwagen die de R4 opreed. De tankwagen werd geraakt door een andere vrachtwagen, kantelde en kwam in de middenberm terecht. De bestuurder van de tankwagen overleefde het ongeval niet. De rijbaan is volledig versperd in de richting van de E17 en Merelbeke. Er staat een file en de wegpolitie raadt aan om de R4 te vermijden. Het verkeer richting Antwerpen moet via Zelzate en de E34 omrijden. De takelwerkzaamheden zijn aan de gang. (MUA)

Skype
20Opmerking
4 apr 2010 18:54
avatar
@vber : je mag posten wat je wil, maar ik heb mijn mening over de 'truckers' en die zal jij niet wijzigen. Bierpul
3 apr 2010 12:33
avatar

@Ralph : vrachtwagens die elkaar inhalen waar ze toch maar allemaal aan dezelfde snelheid kunnen rijden, is volgens mij zo idioot als het maar kan.
Meer nog, ik heb zelfs gezien dat luttele kilometers verder de ingehaalde vrachtwagen de andere opnieuw voorbijsteekt. Maar dat zullen dan waarschijnlijk di e cowboys zijn die 5 jaar  later uit het vak zijn !
En nee, ik ben niet gefrustreerd door alles wat zich voor mij bevindt maar als ik dit vanuit mijn personenwagen allemaal zie dan hoef ik geen autostrades meer te spotten, dan heb ik al meer dan genoeg gezien.

 

Ik geef u wel gelijk op het feit dat er ook personenwagens constant op het middenvlak blijven rijden aan een onaangepaste snelheid.
En ik geef u ook gelijk dat iedereen mee verantwoordelijk is.

En het zijn niet alleen de vrachtwagenchauffeurs die er volgens u alles aan doen om 's avonds ongehavend thuis te komen, maar ook veel bestuurders van personenwagens want ik voel me nu niet bepaald veilig wanneer ik voor mij en naast mij en achter mij de snelweg moet delen met een tientonner.

En ik heb inderdaad ook al vrachtwagenchauffeurs gezien die met hun cruise control ingeschakeld, de benen ver weg van de pedalen, lekker voorbijrazen maar dat zullen weeral degenen zijn die na 5 jaar uit het vak stappen.

Wees gerust, ik ga de helaas overleden chauffeur niet veroordelen want de man kan zijn  relaas over het gebeurde spijtig genoeg niet meer vertellen.

2 apr 2010 21:31
avatar

@docspenser  pee klak en tante nonnetje willen ook nog rondtoeren daar moet u zich ook niet aan storen   begrijp als ze daar voor je tuffen niet zo maar ja de weg is van iedereen        voor de restDuim omhoog

2 apr 2010 12:12
avatar
Beste Jan Breydel,

Ik begrijp niet waarom U zo blijft doorhameren over het inhalen van vrachtwagens.
Ik heb de lichte indruk dat U gefrustreerd bent door alles wat zich voor U bevindt op U weg.
Misschien heb ik het verkeerd voor maar volgens mij bent U een nog niet zo oude(wijze) bestuurder die enkel maar "voor" zich kijkt en voor de rest zijn ogen sluit.
Beetje egoïstisch volgens mij.
U heeft de weg niet voor U alleen mijn beste..

En wat is U mening over de personenwagens die zich op de snelwegen bevinden aan een snelheid van rond de 80/90 km per uur en op die manier constant OP HET MIDDENVAK blijven rijden zonder ook maar een keer in te voegen op het rechterrijvak waar ze (bijna) niemand hinderen.
En daar "hangt"dan een vrachtwagen achter die geen kant op kan.
De autobestuurder in kwestie denkt ook dat het middenvak voor hem alleen is.
En zelfs van Brussel tot aan Zee als het moet.......
En de vrachtwagenbestuurder raakt natuurlijk gefrustreerd.
Keer de rollen om, en stel U in zijn plaats!!

En zoals reeds anderen voor mij hebben gepost hebt U inderdaad geen enkel, maar dan ook geen enkel benul van wat een vrachtwagenbestuurder dagelijks moet uithalen om ongehavend 's avonds thuis te raken.

En heeft U trouwens al sommige autobestuurders "gespot" die telefoneren( zonder carkit), de agenda op het stuur, tegelijkertijd aan het eten zijn en aan een snelheid voorbijrazen die strafbaar is.
En hiermee ook alle anderen in gevaar brengen.
Dat, mijn beste kan U natuurlijk nooit allemaal uit U personenwagen zien.

Misschien toch meegeven dat de( helaas overleden) bestuurder van de vrachtwagen
de leeftijd had bereikt van 60 jaar en dus degelijk ervaring genoeg had.

En wees gerust, de "echte cowboys" houden het MAX. 5 jaar uit.( als het zelfs zolang duurt)
Op de een of andere manier MOETEN/VLIEGEN ze eruit.
En ik ben zeker dat elke correcte vrachtwagenbestuurder mijn mening deelt.

Waar ik het ook moeilijk mee heb is het feit dat er voor vrachtwagenbestuurders
een wettelijke rij-en rusttijd is voorzien.
NIET DAT IK ERTEGEN BEN!!!!!
Nog een geluk, of er moest nog meer"op 3 plaatsen"tegelijkertijd worden geleverd als het maar enigszins mogelijk zou zijn.

Enkel als er een ongeval gebeurt en er wordt aangetoond dat de bestuurder over zijn
voorziene rijtijd zit , onmiddellijk met de vinger wordt gewezen naar de bestuurder die zogezegd oververmoeid zou zijn.

 
Maar dit geldt niet voor autobestuurders die soms uren aan een stuk door de snelwegen onveilig maken met hun oververmoeide rijgedrag en hierdoor alle anderen ook in gevaar brengen.
Heeft U daar ook eens bij stilgestaan.
Hou a.u.b. op om U frustraties af te wentelen op de vrachwagenbestuurders.
Iedereen is mee verantwoordelijk...

Ook U !!!!!( of heeft U nog nooit een, zelfs ongestrafte, overtreding begaan??)
De kleinste onoplettendheid kan enorme gevolgen hebben.
Dit geld voor ALLE bestuurders..

2 apr 2010 11:19
avatar

@vber : ik heb daar echt geen nood aan om vrachtwagens te 'spotten'.

Er zijn interessantere zaken op de wereld om te 'spotten' dan een vrachtwagen en dan laten we de bestuurders nog in het midden.

2 apr 2010 11:04
avatar

@vber : het is hier wel een forum waar iedereen zijn mening mag posten maar als die mening niet strookt met die van u noemt u het 'zeuren'.

Dus ik veronderstel dat u geen argumenten meer heeft om uw mening te staven !

2 apr 2010 06:31
avatar

@docspencer : als u een vrachtwagenchauffeur bent, dan heb je ook wel al gezien dat de ene de andere inhaalt, ook al kunnen beide maar even snel rijden.
Waarom doen ze dit dan ???

Als u ontkent dat het frequent gebeurt dat de ene de andere inhaalt, dan rijdt u wellicht met uw truck op een andere planeet !

@vber : er zijn altijd en overal uitzonderingen. Maar u zult met al uw kilometers op uw teller ook wel scenario's gezien hebben die compleet het tegenovergestelde zijn, maar die u in uw loyauteit tegenover uw collega's liever verzwijgt !

1 apr 2010 21:31
avatar
jongens , jongens wat een geouwehoer ik hier lees, jan breydel wij vrachtwagenchauffeurs zwieren ons niet voor een andere, elke vrachtchauffeur weet als een andere wilt invoegen dat hij eens met zen lichten moet pinken ( wat auto's niet doen) zodat de invoegende chaufeur weet dat het veilig is en dan bedankt met ofwel zijn 4 pinkers of links en rechterpinker te laten branden, met 12 meter achter je **** kun je moeilijk zeggen of je er voorbij bent of net niet,  de meeste "cowboy's " zijn niet eens belgen hoewel er ook zijn , de meeste " cowboy's" zijn de gewone auto's , velen weten zelfs niet waarom hun buitenspiegels voor dienen of zelfs de middenspiegel ja mss enkel om te zien of hun haar goed zit
de messte ongelukken met vrachtwagens gebeurd omdat zo een " laagvlieger" hem de pas afsnijd maar die is dan al lang weg als er gereageerd word , wij vrachtwagenchauffeurs hebben meer dan argusogen nodig op de baan
en zoals betty zei , als je pech hebt en geen 50 meter houd van de vorige wagen heb je een boete , de meeste autochauffeurs houden er ook geen rekening mee , ze zien een gaatje en roef ze zijn ertussen of ze rijden op het derde vak , een snelheid meer dan 120 km moeten hun afrit hebben en rijden gewoon diagonaal de drie vakken over en de pas afsnijden van de vrachtwagen en als die claksoneert van " he gek" heb je nog de kans dat die gek zijn middenvinger opsteekt
wij hebben niet het gevoel dat we veiliger zitten omdat we hoger zitten dan een auto, wij weten als er een ongeval met een vrachtwagen en auto is de meeste erge gewonden of erger bij de auto is
zij zouden beter eens wat beter nadenken of beter eens een week meerijden met een vrachtwagen zodat ze weten dat we meer remafstand nodig hebben dan een auto
en op de auto baan , het is ook plezant als er zo een " pee klak" of "juffrouw nonneke " voor je rijd aan 60 of 70 km per uur omdat ze schrik hebben of denken voorzichtig te zijn en met hun neus tegen hun voorruit hangen om toch beter te zien
ga eens een weekje in brussel rijden niet van thuis naar brussel om inkopen te doen en dan weer naar huis maar echt van het ene adres naar het andere adres in brussel rijden gewoon met je auto niet met de vrachtwagen dan zul je zien hoeveel keer men je de zijkant wilt indrukken omdat zij gehaast zijn, ze rijden zich daar in een file omdat ze eerst willen zijn en een ander niet doorlaten
op sommige plaatsen zeggen ze te ritsen , denk je dat ze het doen? ben je gek man ze rijden zich liever vast
 kan nog meer vertellen maar doe het niet anders word het te lang

1 apr 2010 18:32
avatar

@flanders rebel : ik vraag me toch af wat vrachtwagenchauffeurs bezielt om elkaar in te halen ? De inhalende truck moet er alles uitpompen om deze naast zich voorbij te kunnen gaan en dan zwieren ze zich (in de meeste gevallen) net gepast voor de andere.

Ik heb al meerdere keren de snelweg genomen naar Duitsland via Venlo en in Nederland geldt er 's morgens op bepaalde uren inhaalverbod voor de vrachtwagens en ik moet zeggen dat dit voor mij het zaligste stukje van het traject is.

Ik weet ook dat er chauffeurs van personenwagens zijn die de stomste maneuvers uithalen (zoals nu in Oostakker) maar vrachtwagenchauffeurs wanen zich heer en meester omdat ze veel veiliger zitten als ze in aanrijding komen met een gewoon personenautootje.

En het is net omdat ze dit denken dat er sommigen grote risico's nemen.

En waarom doen de belgen de buitenlandse vrachtwagens niet betalen op belgische snelwegen zoals Frankrijk en Duitsland doen. De belgische staat heeft direct inkomsten wanneer ze hun overtredingen niet betalen.


 

 

1 apr 2010 12:22
avatar
Misschien toch niet vergeten dat bij dit ongeval een mensenleven te betreuren viel.
Al dan niet door een technische of menselijke fout.
Daarom op de eerste plaats mijn oprechte deelneming aan de nabestaanden van deze persoon.