16/9/2012 10:07 | Door Eos-redactie, http://www.eoswetenschap.eu/

Orka

Hebben apen cultuur?

1Reactie
18 sep 2012 07:22
Het lijkt me dat deze studie is opgehangen rond een orka****je waarvan ze vermoeden dat ze 90 jaar is en dat de studie vooral tot doel heeft gehad de onderzoekers leuke zeereisjes te bezorgen. Volgens de onderzoekers gelden hun resultaten ook enkel voor orka's en mensen. Bizar toch. Wat hebben orka's en mensen nu gemeen dat andere dieren niet hebben? Oh ja: bijzonder bloeddorstig, jagen in groep (bij de mens leger genaamd).
Orka's zijn moederskindjesOude orkamoeders vergroten de overlevingskansen van hun nageslacht.Eos-redactiehttp://www.eoswetenschap.eu/http://www.eoswetenschap.eu/2012-09-16T09:02:102012-09-16T09:07:56OrkaOude orkamoeders vergroten de overlevingskansen van hun nageslacht, blijkt uit een studie in Science deze week.De menopauze plaatst biologen voor een raadsel. Waarom blijven vrouwelijke exemplaren van bepaalde diersoorten nog een hele tijd leven nadat ze hun vruchtbaarheid zijn verloren? Vanuit evolutionair standpunt, waarbij alles om het voortbrengen van nakomelingen draait, heeft dat namelijk weinig zin. Volgens de ‘grootmoederhypothese’ is de menopauze wel degelijk nuttig, omdat vrouwen in de menopauze nog voor hun nakomelingen kunnen zorgen en zo de overlevingskansen van de kleintjes vergroten. Een internationaal team wetenschappers vond voor die laatste hypothese bewijs bij orka’s.Vrouwelijke orka’s stoppen met zich voort te planten als ze 30 à 40 jaar oud zijn, maar kunnen meer dan 90 jaar worden. De onderzoekers stelden vast dat de aanwezigheid van een oude orkamoeder een positieve invloed had op de overlevingskansen van haar nageslacht. Mannelijke orka's ouder dan 30 bleken na de dood van hun moeder een 14 keer grotere kans te lopen om in het daaropvolgende jaar te sterven. Voor vrouwelijke orka’s was het effect minder uitgesproken: dochters van 30 jaar of ouder bleken een drie keer grotere kans te lopen op een voortijdige dood, voor jongere dochters vonden de wetenschappers geen effect.De onderzoekers volgden groepen orka's gedurende 36 jaar en verzamelden gegevens over geboorte en overlijden. Zo konden ze op elk moment de sterftekans van dieren berekenen.Orka's leven in bijzondere sociale groepen, waarin zonen en dochters met hun moeders samenleven. Planten dochters zich op hun beurt voort, dan groeien hun nakomelingen op in de groep van hun moeder en grootmoeder. Het nageslacht van de zonen wordt grootgebracht door vrouwtjes in een andere groep. Vanuit evolutionair oogpunt doen de oude orkamoeders er dus goed aan om in hun zonen te investeren: het vergroot de kans op de verspreiding van hun genen, zonder dat ze daar zelf veel hinder van ondervinden - een andere groep zit met het kroost opgescheept.Het verklaart volgens de onderzoekers waarom mannelijke orka's moederskindjes zijn en waarom de menopauze bij geen enkel ander niet-menselijk dier langer duurt. (ddc)Hebben apen cultuur?seo_keywordsorka, evolutie, menopauzeOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrkaOrka

• Een prachtig bloementapijt in Brussel(©Een prachtig bloementapijt in Brussel)

De Brusselse Grote Markt stond weer in volle bloei! Iedere twee jaar wordt er een oogverblindend bloementapijt van begonia's neergelegd. Klik mee voor een reeks uiterst kleurrijke foto's.